Pages

Monday, June 13, 2011

Why men so hard to say apologize?...


Semasa lena dibuai mimpi yang indah dibawah sinaran bulan tiba2 tadi aku terbangun dek kerana bunyi alarm aku yang kuat sangat bak dentuman petir meyambar. Ele. Poyo nyer ayat aku. Anyway, aku terbangun tadi terus ada idea nak menulis entri nie. So, let start the advanture with me as the nakhoda topic nie.

Kaum lelaki sukar untuk melafazkan kemaafan berbanding wanita. Kenapa yer?. Ada orang cakap lelaki nie keras hati la, kadang2 tak sedar diri la dan lain2. Hakikat nyer lelaki yang sukar melafazkan maaf lebih2 lagi kalau buat salah terhadap couple korang ker, pasangan korang ker atau aper jua istilah yang sama waktu dengan nyer walaupun kenyataan ini diragui oleh pihak lelaki. Jom kiter tengok aper sebab utama yang menyebabkan kitorang begitu.

Mempunyai Ego Yang Sangat Tinggi

It's all about ego. Lelaki yang ada ego yang tinggi selalu nyer mempunyai habit kesukaran untuk meminta maaf walaupun diorang nie memang bersalah. Diorang nie lebih mementingkan maruah sendiri daripada menjatuhkan air muka diorang lagi2 kalau nak ucapkan kemaafan. Memang tak heran lah kan diorang lebih mementingkan ego diorang more until so willing to dispense thier own partner's heart.

Menunjukkan Kelemahan Diri Sendiri

Selain itu, melontarkan kemaafan bagi diorang adalah salah satu cara menunjukkan kelemahan diri sendiri secara terangan. Sama jer dengan alasan yang ada hubung kait dengan persepsi sebab ianya akan menunjukkan kelemahan diri sendiri depan lawan nyer, tak kesah la awek korang ker, kawan2 korang ker, even aku sendiri kadang2 malu nk mintak maaf ngan parent sendiri, dengan bahasa yang mudah selalu lelaki akan cube mengelakkan sbb bagi sesetengah lelaki macam menurunkan harga diri diorg, korang mesti cube faham sikap macam nie lagi2 kalau nak jinjang pelamin. Huhuhu.

Tindakkan Berbicara Lagi Jelas Daripada Kata2

Cube mengelak dari memohan kemaafan secara terbuka, segelintir orang lelaki nie mengambil tindakkan meminta maaf melalui perlakuan atau pun dengan perbuatan. For instance, doing surprise kepada orang yang mahu mereka memohan maaf dari nya. Bagi coklat ker, bunga ker, bagi aper2 la. Ini la cara diorang meluhurkan kesalahan yang mereka lakukan. Bagi diorang, dengan cara ini lebih mudah la dari berkata2.

Tidak Suka Mengaku Kesalahan

Sebilangan lelaki menganggap bahawa kesalahan adalah inability. Kalau golongan wanita mengakui kesalahan kepada lelaki dengan meminta maaf dan mengaku kesalahan nyer, orang lelaki ada vice versa nyer. Dah lah susah nak mintak maaf, kadang2 diorang nie kasar dan tidak mengaku kesalahan sendiri.

Aku buat entry nie untuk segelintir lelaki yang terlalu sukar nak melafazkan maaf. Yer la kan orang cakap kadang2 lelaki nie ego kan? Tapi lelaki nie ada juga dier nyer sweetness, romantic, hati mulia, lebih banyak berdiam diri dari bercakap kosong dan sebagai nyer. Korang tunggu la nanti aku kupas pasal lelaki yang macam nie pulak ok?...

P/S: Selamat Hari Bapa kepada Bapa ku. Semoga panjang umur murah rezeki.
Yang belah kanan tue la bapak aku. yang kiri mak aku dan yang tengah tue my sister.

Hope korang enjoy aku nyer entri. Have a happy day :-)

No comments:

Post a Comment